Vanaf 1 april gaat eCall op de meldkamer van start

De Nederlandse overheid begint met de invoering van het Europese systeem eCall. Vanaf 1 april kunnen de meldkamers van de politie de Europese eCall meldingen ontvangen. Alle nieuwe auto’s in de EU krijgen verplicht een ingebouwde module die na een crash automatisch een bericht stuurt aan de alarmcentrale. Bij een ongeval geeft het systeem automatisch de exacte locatie van het ongeluk, het voertuigtype, de rijrichting en het aantal inzittenden door. Vervolgens wordt er een spraakverbinding tot stand gebracht met de meldkamer. Dat zal ambulance en politie helpen om sneller ter plaatse te zijn. Het systeem komt uit een Europese verordening van 2014, waarin 1 april 2018 als datum is opgenomen.

Het systeem is verplicht op alle auto’s en lichte bedrijfswagens die ná de datum van 1 april 2018 een Europese typegoedkeuring krijgen. Fabrikanten hoeven eCall niet in te bouwen in auto’s die eerder op de markt zijn gekomen. eCall geldt voor de (huidige) 28 EU-lidstaten en ook in bijvoorbeeld Noorwegen.

Veel automerken hebben de datum van 1 april echter niet afgewacht en al eerder een mobiele verbinding in de auto ingebouwd. Ze onderhouden een eigen call center, bedoeld voor service en contact met de klant. Deze particuliere meldkamers (TPS of Third Party Service) gaan noodberichten doorschakelen naar de 1-1-2 meldkamer. Ze blijven dus bestaan, parallel aan het ‘Pan European eCall’.

Naar verwachting is in Nederland een reductie van 5 tot 10 dodelijke verkeersslachtoffers per jaar mogelijk bij volledige invoering van eCall, meldt het ministerie van Justitie en Veiligheid. Volledige invoering zou echter veronderstellen dat er helemaal geen oudere voertuigen meer op kenteken staan. In Nederland gaat het aantal auto’s met eCall groeien. Dat zal echter langzamer gaan dan in andere Europese landen. De hoge aankoopbelasting (BPM) op nieuwe auto’s is voor veel autobezitters een reden om een occasion van enkele jaren oud te importeren.

ETSI standaard voor mobiele apps

Het European Telecommunications Standards Institute (ETSI) brengt een nieuwe standaard uit(technische specificatie TS 103 478), die de vereisten en de architectuur van pan-Europese mobiele noodtoepassingen (PEMEA) definiëren. Vroeger was het alarmnummer alleen vanaf de vaste telefoon bereikbaar, inmiddels ook mobiel. Er komen echter steeds meer M2M systemen bij. De verplichte eCall systemen zijn dan nog hard gecodeerd in de software van de auto, maar voor losse apps geldt dat niet. Daarom komt standaardisatie hoger op de agenda te staan.

Bron: Telecompaper