Landelijke Duitse 112-app is een belangrijke stap in de richting van meer veiligheid en digitalisering

Het federale ministerie van Economie en Energie (BMWi) bevordert als onderdeel van haar strategie “Intelligente netwerken” de ontwikkeling van een noodoproep app. In de loop van de komende zeven maanden wordt het prototype ook gemodelleerd met geselecteerde controlecentra.

Federale minister van Economie Brigitte Zypries: “Het noodoproepsysteem in Duitsland is een van de beste ter wereld. Dit moet zo blijven in tijden van digitalisering. Tot nu toe kan een noodoproep alleen via noodnummers 110 en 112 worden gemaakt. In tijden van smartphone apps is dit niet meer up-to-date. Daarom ben ik vastbesloten om de noodoproep verder te ontwikkelen en ook mobiele apparaten te integreren. Met een noodoproep-app , waarover men het hele land een noodsituatie onderzoek op elk ogenblik en zonder te spreken, maken we gebruik van de mogelijkheden van digitalisering en zorgen voor meer veiligheid voor iedereen. ”

Het directe contact tussen de meldkamer en het bedieningscentrum is een centraal kwaliteits kenmerk van het Duitse noodoproepsysteem, omdat elke tussenstap tijd vergt. Het doel van de promotie is daarom een app , die de noodoproep rechtstreeks van de smartphone naar het de verantwoordelijke meldkamer van de politie en brandweer verzendt. Communicatie met de meldkamer wordt uitgevoerd met behulp van een tekstgebaseerd chatsysteem. Zo kan bijvoorbeeld hulp snel en onopvallend georganiseerd worden, als u ongewenste aandacht zou trekken met een spraakoproep en zich in gevaar zou brengen.

De app is beschikbaar voor alle populaire smartphone platforms en kan in elk controlecentrum in Duitsland worden gebruikt. De BMWi ontwikkeld en getest de hulpdiensten app samen met de betrokken departementen, de landen, vertegenwoordigers van de gemeentelijke organisaties en andere betrokken organisaties.

Bron: Bundesministerium fur Wirtschaft und Energie